|
Meta tagy
Úvod
Automatické přesměrování nebo obnovení stránky
Čeština
Vložení kódování do stránky
Klíčová slova a popis stránky
Ostatní možnosti meta tagu
Úvod
Meta tag, je tag v hlavičce html stránky, tedy mezi tagy <head></head>. Je to tag
nepárový, tudíž není zapotřebí, aby byl ukončen </meta>. Prvním atributem je buďto name nebo http-equiv
Druhým atributem je content, což znamená obsah sdělení. Meta tagy sdělují nějakou informaci o vašich stránkách. Většinou
robotům, ale dokáží i automaticky obnovit nebo přesměrovat stránku. Více pokračování dole.
Automatické přesměrování nebo obnovení stránky
Automatické přesměrování nebo obnovu stránky zařídíte tím, že do hlavičky vložíte tento meta tag:
<meta http-equiv="refresh" content="5; URL=http://www.adresa.cz">.
Teď vysvětlím jednotlivé hodnoty atributů.
"refresh" znamená obnovení. Kdyby jste nezadali na konci
URL, obnovovala by se současná stránka neustále do kola.
"5" znamená 5 sekund. Tedy za pět sekund se načte stránka, která je v URL, jestli tam URL není vůbec,
obnovuje se současná stránka každých pět sekund
Za URL je název adresy, na kterou se přesměrujete.
Přesměrování lze zařídit i pomocí Javascriptu a to takhle:
<script language="JavaScript">
window.location="http://www.adresa.cz"
</script>
Ovšem u takhle napsaného scriptu se stránka přesměruje ihned.
Čeština
Pro dnešní dobu se používá dvojí způsob kódování češtiny. ISO 8859-2 a
Windows-1250. To první kódování se používá na Linuxu a Unixu, ale je používán i v
microsoft programech, kde se nazývá Středoevropské jazyky (ISO). To druhé kódování se používá
hlavně na windows programech a dokonce hodně html editorů je používá jako své základní. Rozdíly mezi těmito dvěma
kódováním je v šesti znacích s čárkou. Nebo vlastně ve třech: š, ž, ť, Š, Ž, Ť. Je na vás k jakému kódování se přikloníte.
Windows-1250 je kódování, které nějak zvládne i Unix nebo Linux. O ISO 8859-2 se zase říká, že je to kódování základní.
Navíc v dnešní době lze přepínat kódování přímo na klientském počítači. Jde o to, že to neznají všichni.
Vložení kódování do stránky
Jak tedy vložit kódování do vašich stránek? No samozřejmě pomocí meta tagu. Já, když vytvářím stránky, tak si vytvořím
takovou "šablonu", kde mám většinou hlavičku už předdefinovanou. A mám tam tedy i češtinu.
Příklad pro ISO 8859-2:
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-2">
Příklad pro Windows-1250:
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=windows-1250">
Prohlížeč tuto meta hlavičku pochopí tak, že vám nabídne text v tom určitém kódování. Ale pozor, jestli
váš server nepoužívá automatické kódování, protože jinak by nastal konflikt s vaším příkazem v meta a nikdo by
nic nepřečetl.
Klíčová slova a popis stránky
Klíčová slova a popis obsahu stránky v meta hlavičce je hlavně pro roboty (vyhledávací stroje).
Podle klíčových slov byste měli najít své stránky ve vyhledávačích.
Příklad klíčových slov:
<meta name="keywords" content="film,parodie,sranda">
Když pak napíšu ve vyhledávači slovo sranda, vyhledávač by měl ukázat moji stránku. Samozřejmě i s
ostatními stránkami. Klíčová slova se oddělují čárkou a jsou bez mezer. Jestltiže použijete slovo napsané s háčky, napište
toto slovo znovu i bez hacku.
Příklad popisu stránky:
<meta name="description" content="Amatérská parodie na film MATRIX">
Některé vyhledávače připojí tento popis k titulku vyhledané stránky. Zase pro zahraniční
vyhledávače používejte radši slova bez háčků.
Ostatní možnosti meta tagu
Některé HTML editory si do dokumentů vkládají své meta tagy, které zas nejsou tak důležité. Jako
je například:
<meta name="generator" content="Microsoft FrontPage">
To nám říká, že tento dokument byl vytvořen v Microsoft FrontPage editoru.
Toto mě trošku štve a když si to nějaký editor přidává do dokumentu, který píšu jen já, tak
to mažu. Naštěstí v takových editorech nepracuji.
Další příklad:
<meta name="author" content="Biaggi">
To nám zas říká, kdo vytvořil tyto stránky. Já si to tam dávám pro lepší pocit.
Další příklad:
<meta http-equiv="Content-language" content="cs">
Toto nám zas ukazuje info o použitém jazyce.
Ještě existuje atribut lang, který se dává do klíčových slov a popisu obsahu stránky na konec.
A říká, v jakém jazyce je popis, resp. klíčová slova.
V češtině pro klíčová slova asi takhle:
<meta name="keywords" content="film,parodie,sranda" lang="cs">
Nahoru
|
|